هوش مصنوعی و آکادمی، راه حل یا مساله

توضیحات دوره


هوش مصنوعی در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای در محیط‌های آکادمیک مورد استفاده قرار گرفته است. این فناوری با ارائه راه‌حل‌های نوآورانه، توانسته است بسیاری از محدودیت‌های سنتی در آموزش و پژوهش را برطرف کند. برای مثال، سیستم‌های یادگیری تطبیقی که بر پایه هوش مصنوعی کار می‌کنند، می‌توانند به دانش‌آموزان و دانشجویان کمک کنند تا مطالب درسی را با سرعت و شیوه‌ای متناسب با نیازهای فردی خود یاد بگیرند. همچنین، ابزارهای تحلیل داده‌های آموزشی می‌توانند به اساتید و مدیران آموزشی کمک کنند تا نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان را شناسایی کرده و برنامه‌های درسی را بهینه‌سازی کنند.

با این حال، استفاده از هوش مصنوعی در آکادمی بدون چالش نیست. یکی از نگرانی‌های اصلی، مسئله اخلاقیات است. برای مثال، استفاده از هوش مصنوعی در ارزیابی دانش‌آموزان ممکن است به تبعیض یا سوگیری منجر شود، به‌ویژه اگر داده‌های مورد استفاده برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی، خود دارای سوگیری باشند. علاوه بر این، وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی ممکن است منجر به کاهش نقش اساتید و معلمان در فرآیند آموزش شود، که این امر می‌تواند به کاهش کیفیت تعاملات انسانی و تجربیات یادگیری بیانجامد.

در این نشست، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که آیا هوش مصنوعی برای آکادمی یک راه‌حل است یا یک مسئله. ما به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که چگونه می‌توان از مزایای هوش مصنوعی در آموزش و پژوهش بهره برد، در حالی که چالش‌ها و نگرانی‌های مرتبط با آن را به حداقل رساند. این نشست فرصتی است برای تبادل نظر بین متخصصان حوزه هوش مصنوعی، اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان و سایر ذینفعان، تا بتوانیم به درک بهتری از نقش هوش مصنوعی در آینده آکادمی دست یابیم.

سوالات کلیدی نشست:

  1. هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش و پژوهش کمک کند؟

  2. چه چالش‌ها و نگرانی‌های اخلاقی در استفاده از هوش مصنوعی در آکادمی وجود دارد؟

  3. چگونه می‌توان تعادل مناسبی بین استفاده از هوش مصنوعی و حفظ نقش اساتید و معلمان برقرار کرد؟

  4. آینده آکادمی در عصر هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟

این نشست فرصتی است برای بررسی عمیق‌تر این موضوعات و یافتن راه‌حل‌هایی که بتواند از هوش مصنوعی به‌عنوان یک ابزار قدرتمند در خدمت آموزش و پژوهش استفاده کند، بدون اینکه به یک مسئله تبدیل شود.

مشاهده بیشتر

شرایط دوره

مدرس

مقصود فراستخواه
دکتری جامعه‌شناس
  • 1 دوره

مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس ایرانی و استاد برنامه‌ریزی توسعه آموزش عالی، متولد ۱۴ اردیبهشت ۱۳۳۵ در تبریز است. او در مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی فعالیت می‌کند و آثار متعددی در حوزه‌های جامعه‌شناسی، آموزش عالی، تاریخ دانشگاه و دین تألیف کرده است. برخی از مهم‌ترین آثار او عبارتند از: مسئلهٔ ایران (چاپ سوم، 1402) استادان استادان چه کردند (تاریخ دارالمعلمین و دانشسرای عالی، 1400) تحولات بین نسلی در زندگی دانشگاهی ایران (با زهرا محمدی) دانشگاه و آموزش عالی: منظرهای جهانی و مسئله‌های ایرانی (چاپ دوم، 1397) سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران (1388) سرآغاز نواندیشی معاصر (چاپ چهارم، 1388) دانشگاه ایرانی و مسئلهٔ کیفیت (چاپ دوم، 1395) زبان قرآن (چاپ دوم، 1396) ما ایرانیان (چاپ ۲۸، ۱۳۹۴) روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی (1400) گاه و بیگاهی دانشگاه در ایران (چاپ چهارم، 1396) ذهن و همه چیز (چاپ پنجم، 1401) فراستخواه در حوزه‌های مختلفی از جمله تاریخ آموزش عالی، تحولات اجتماعی و دینی، و روش‌های تحقیق کیفی فعالیت داشته و برخی از آثارش به عنوان کتاب‌های برتر در جشنواره‌های ملی شناخته شده‌اند.

70000
  • تاریخ شروع1403/12/3
  • مدرسمقصود فراستخواه
  • تعداد جلسات1 جلسه
  • نوع برگزاریحضوری - آنلاین